Hemma i verkligheten igen 27 december 2008

I natt kom vi hem, pappa Janne hämtade oss på Arlanda. Vi tyckte alla det var skönt att sova i våra egna sängar i natt :) Mårten blev illamående på Madridplanet, spydde på parkeringen när vi kom hem men är nästan helt frisk redan. Barnen sov hos pappa och Mona sov i ispalatset (hennes kalla lägenhet). Mona sorterade tvätt när hon kom hem och sen satte hon sig vid datorn och kollade banken och jobbmejlen. Hos pappa gick Mårten och la sig direkt medan Love, Astrid och pappa kollade på tv ett tag. (Vad härligt att ha alla tangenter på rätt plats förresten:D) Mona vaknade klockan två idag och fick gå till tvättstugan direkt, barnen vaknade tidigare.

Det är skönt med snö och kyla igen tycker Astrid, det tycker inte Mona även om hon också tycker det är skönt att vara hemma igen. Hela resan har varit lyckad och vi har inte varit i närheten av att bli rånade, trodde vi! När Mona packade upp i natt så märkte hon att hennes vattenflaska och fina mexikanska choklad var borta :( Astrids bok hade de lämnat kvar i alla fall :) Vi hade packat ner alla presenter och allt godis i en ryggsäck som vi hade som handbagage, men den stulna chokladen fick inte plats där. Den låg i överfacket på Carinas ryggsäck och kan inte bara ha ramlat ut för den var inte enkel att få in. På julaftonen när vi satt och åt på Sanborns kom det in en man med gevär, skumt tyckte vi men rädda blev vi inte. Då var det mer otäckt att åka förbi en massa militärer till och från Puerto Escondido =( När vi åkte från Oaxaca till PE blev alla passagerare på bussen filmade med videokamera innan vi åkte.

Sista dagen i Mexico City tog Astrid, Mona och Love en promenad medan Mårten låg på hotellrummet och slöade (läste). Det mesta var stängt men några 7- eleven och dylika småaffärer var öppna så vi handlade lite godis och dricka. Vi satt och njöt av sista solen mitt på Avenida de Chapultepec (mitt i gatan) på några "stenpallar". Det var väldigt lite trafik jämfört med vad vi var vana vid. Vi märkte inte av något speciellt julfirande så vi tror att mexikanerna var hemma och firade med sina familjer.

Vi checkade ut från hotellet klockan ett och då hade även Love duschat efter stort motstånd. Vi var tvungna att betala för frukosten trots allt, men Mona ska överklaga till Travelstart genom vilken den sista hotellbokningen gjordes. För övrigt har inte mycket av böckernas information om "mañana" stämt. Bussarna har gått i tid och i stort sett kommit fram i tid, våra biljetter har funkat och ingen har kollat att Astrid och Mårten har åkt på barnbiljetter eller att Love och Mårten åkt som vuxen i stället för Mona på två resor ;) Enda hotellmalören var med sista hotellet i DF, men det ordnade sig också utan större problem. Vägarna mellan Mexico City och Veracruz respektive Puebla är fina (motorvägar) medan övriga har varit landsvägar och lite skumpiga ibland. Det finns väldigt mycket farthinder överallt, både i städerna och i mindre samhällen. Mexico City är en salig blandning av nytt och gammalt, fint och slum, högt och lågt. Veracruz centrum är gammalt, men där vi bodde var det mesta nybyggt och fint. I Oaxaca och Puebla finns bara gamla byggnader. Det vi såg av Peuerto Escondido var att det var mest gamla hus i stan (förutom Super Che), medan det var mera nytt nere vid beachen (där vägarbeten pågick). Det fanns mycket färgglada hus överallt, orange, rosa (som fick heta Petras hus), blåa och gula.

Mona är ledsen för att hon inte fick se Diego Riveras muralmålningar (som Love kallade både oral- och moralmålningar) så det kanske blir en till resa till Mexico i framtiden ;) Astrid är sur för att hon var lite dålig när vi var i Puerto Escondido eftersom hon inte blev så brun som hon skulle ha velat bli. Mårten flagar men är fortfarande ganska brun. Mona som behöver tid för sig själv ibland har inte fått så mycket av det, tålamodet har trytit några gånger när Mårten och Love har bråkat som värst men det har ändå gått bra att leva så tätt inpa varandra. Det har varit ganska slitigt att åka nattbuss, men vi har sparat tid på det. Bussarna har i alla fall varit bekväma så någon större nöd har det inte gått på oss. Mona beklagar också att hon inte lärde sig lite mer spanska innan resan, det ska det definitivt bli inför nästa resa. Vi har nog inte träffat en enda mexikan som har pratat bra engelska, även om en del har pratat lite. Det finns så många frågor som vi skulle ha velat ha svar på om det mexikanska samhället och om hur mexikanerna har det som vi inte kunnat ställa p.g.a. våra bristande språkkunskaper. Vi har sett mycket fattigdom, men tycker ändå att mexikanerna verkar vara rätt så nöjda med livet. Många har ropat Viva Mexico och lett när vi kommit med våra sombreros ;) och en del har ropat gringos. Tröttsamt är det med alla som går omkring och ska sälja saker, särskilt när man sitter på restaurang och äter. Vi har mest suttit inne och ätit, dels för att slippa försäljare och dels p.g.a. luftföroreningar. Många av försäljarna är barn tragiskt nog. Många gånger har vi tänkt på Leobardo, vi hoppas han har ett drägligt liv i Mexico City och slipper gå omkring och tigga. Det finns också många som försörjer sig genom att trolla, göra pappersblommor, hoppa på en buss eller gå runt på restauranger och spela och sjunga, för att få ihop några pesos.

I Puerto Escondido var det en hel del turister och där fanns också några svenskar. Det verkar ändå inte vara någon större turistsäsong där vi har rört oss, för det har varit ganska lite folk på hotellen där vi har bott. Mexikanerna kör som biltjuvar allihop, men de är fett skickliga =) Många gångar har vi trott att de ska krocka då de nästan prejar andra bilar, men inte en enda olycka har vi sett (dock ljuder polissirener titt och tätt överallt). Det har varit mycket trafik i alla städer (utom på juldagen) och väldigt mycket avgaser. Massor av taxin finns det och de flesta är gamla bilar. Långfärdsbussarna som vi åkt med är nya och fina (Volvo och Scania :)) men lokalbussarna i städerna är oftast gamla och skruttiga och släpper ut massor av avgaser :( Gator och vägar är väldigt ojämna och otaliga gånger har vi snubblat oss fram i tillvaron, särskilt Mona som tittat på allt annat än vart hon ska sätta ner fötterna =)

Kokosnöten kom hem välbehållen, hade den fastnat i tullen skulle Mårten ha skällt på nötterna som tog den ;) I Madrid var vi tvungna att visa en fint dekorerad flaska (tom) som var välinpackad och så drog tulltjänstekvinnan upp allt godis i botten, hon missade dock kokosnöten på andra sidan. Mona köpte engelsk lakrits i Madrid för lakrits har vi inte sett skymten av i Mexico (lakrits, lutfisk och starkt kaffe är det enda som Mona saknat i matväg).

Nu avslutar vi vår blogg, men kommer att lägga upp en länk till photobucket där vi som bäst håller på laddar upp alla foton. Tack för alla julhälsningar och tack  till alla som skickat kommentarer under vår resa, det har varit roligt att höra hur ni haft det på hemmaplan och i Finland!

Det borjar narma sig slutet pa vart aventyr

Nu ar det juldagsmorgon och vi har nyss atit frukost. Alldeles for mycket kanns det som. Monas jeans sitter valdigt tajt, blir strang diet pa hemmaplan.

Igar kvall gick vi till Sanborns och at julmiddag. Astrid at carne de Arrachera, Marten tacos de pollo, Love tacos de camarones och Mona tacos de Arrachera. Alla var nojda med sin mat, men Loves mat var sa stark sa han var tvungen att bestalla in en extra cola. Mona at Martens sallad och den var ocksa stark sa hon fick slacka elden med Loves cola. Love och Marten at glass med chokladsas och notter till efterratt, Astrid tog banana split och Mona flan. Flan smakade som pannacotta =( inte Monas favorit men Carina skulle sakert ha tyckt om den.

Vi kom tillbaka till hotellet halv tiotiden och ingen orkade ga ut mer, det var ganska kyligt ocksa. Mona har ont i halsen :( Vi ska ta en tur ut pa stan nu innan vi checkar ut fran hotellet och se om vi ser nagra sprangda piñator =)

Fortfarande julafton aven om det ar svart att tro det...

...nar man gar i sommarklader och har det skont i solen. Vi vet annu inte om frukosten ingar eller om vi ska betala, men vi at i alla fall buffê pa hotellet i morse. Det fanns bade mexikanska specialiteter, stekt potatis, agg- och skinkrora, olika sorters farskpressad juice, frukt, flingor, fil, yoghurt, brod, wienerbrod och kaffe. Marten var anda inte nojd utan fragade om det fanns hot chocolate. Det fanns det inte, men det fixade de fram pa nagra minuter ;-) Det kallar vi service

Efter frukost tog vi en taxi till Alameda park, fast taxichaufforen hade svart att forsta att det var dit vi skulle och tankte skjutsa oss till el Zôcalo istallet. Till sist fattade han anda vart vi skulle. I parken gick vi runt flera timmar, kopte sista presenterna, Mona kopte en poncho, Love ett balte och Marten en troja. Astrid  och Love gjorde hennatatueringar, Astrid pa overarmen och Love bak pa vaden. Pa vag hem till hotellet stannade vi vid Starbuck´s Coffee och fikade =) Astrid och Marten at morotskaka, Love chokladkaka och Mona cheesecake brulee. Saaaa gott!! Efter det skulle vi kopa vykort och virrade runt ett bra tag innan vi hittade en affar som salde sadana. De salde dock inga frimarken. Efter ytterligare en promenad hittade vi ett postkontor. Det var oppet men de salde inga frimarken, inte forran pa fredag om Astrid forstod ratt. Mona har lovat skicka kort till Gulli i Malung, sa vi bara maste fa tag i frimarken innan vi aker hem.

Sista dagen i Puerto Escondido hyrde Marten och Love surfingbrador. Astrid var piggare sa hon passade pa att bada. Klockan 12 var vi tvungna att checka ut sa det blev brattom for att alla skulle hinna duscha innan. Vi tog en taxi till centrum; taxichaufforen hade lite svart att forsta vilket centrum, det kanske finns flera, men han slappte i alla fall av oss pa en gata som med julgirlanger over. Det var hur hett som helst och vi hade all packning sa vi orkade inte ga sa langt innan vi stannade pa en restaurang och forfriskade oss samt delade pa en tallrik nachos tackta med bonor. Bredvid bussterminalen fanns en mexicansk lagprisaffar, typ Willys bara att de ocksa salde vitvaror. Vi kopte proviant till bussresan och Marten kopte Jello som han ska ta hem. Marten och Love kopte ocksa en kokosnot som vi tankte importera. Sen at vi mat pa en restaurang som ocksa lag nara bussterminalen.

16.30 gick bussen mot Puebla, det skulle ta ca 13,5 timmar men i verkligheten tog det 15. Vi akte samma slingriga vag tillbaka till Oaxaca forst. Bussterminalen var megastor sa det tog ett bra tag innan vi hittade stallet dar vi kunde lamna in bagaget for forvaring. Nar vi gjort det tog vi taxi till el Zócalo och at frukost pa en restaurang dar. Sen var det shopping som gallde :) Vi har kopt en massa godis, Marten och Love kopte varsin tredje T-shirt och Mona kopte en ryggsack for att lattare kunna forsla allting hem. Barnen kopte en jattemjuk, orange halsduk i julklapp at gissa vem =) Godiset kopte vi i en slags saluhall dar piñatatillverkning trangdes med slaktade honor, frukt och matserveringar. Tror inte stallet skulle ha godkants av svenska halsomyndigheter. Vi kopte bara godis med papper pa :)

Marten och Mona ville ha mexicansk mat sa vi gick in pa en restaurang. I menyn fanns hamburgesas som Astrid och Love ville ha, men i verkligheten fanns det inte sa nar de tva forstnamnda atit gick vi vidare till Burger King. Nar vi var matta tog vi en taxi till bussterminalen, hamtade vara saker och kopte biljetter till Ciudad de Mexico, terminal Norte, eftersom Love ville kopa en keps dar. Bussresan tog mycket langre tid an vad vi trodde att den skulle ta, forst var det koer ut ur Puebla for att inte tala om hur lang tid det tog att ta sig genom Mexico City :( Det tog ungefar lika lang tid som bussresan mellan Puebla och Mexico Citys stadsgrans.

Nar vi skulle ta taxi till hotellet fran terminal Norte market vi for forsta gangen av julstressen. Vi fick sta lange i ko for att fa en taxi och det ar inte sa kul med tunga ryggsackar att slapa pa. Till slut fick vi en taxi och hur det gick sen har vi redan skrivit om.

Marten/Djingis flagar lite i ansiktet och mycket i nacken och pa axlarna :( Love flagar lite pa nasan. Vi har kopt solkram med solskyddsfaktor 70, eftersom det inte hjalpte med 40. Love vet inte hur han ska klara sig utan att aka inlines pa en manad. Astrid ser framemot sin fest 5 januari.

Tack Ingela, hoppas du far en underbar semester ocksa i Thailand. Ewa, nagon salsa mer an den vi atit tror jag inte att det blir. Kanske i kvall da vi tankte stanna ute lange for att se hur mexikanerna firar jul, vi tror att de borjar i natt. Inget vin har det blivit for Mona annu i Mexico, men tankte dricka det till maten i kvall, julafton till ara. Det har blivit nagra ol; Corona, Victoria (hihi), Sol, Modeo Especial, Indio..... Carina och Kelly, skont att hora att ni inte stressar och sa kan vi beratta att vi fatt tag pa en mexicansk kock idag =) Hoppas han ar lika bra som han ar gullig. Astrid, Marten och Love ger en stor julkram till pappa Janne, vi langtar efter dig. Victoria och Kevin, med er firar vi jul nar vi kommer hem, stor kram till er, Blago och Leffe, Paola och Kjell, en stor kram till er ocksa. Vi har kopt en fin present till syster/moster Lena for att hon slutat roka, bra gjort! Kram till Regina, Mikael, Joakim och Jimmy, hoppas ni ocksa far en bra resa. Mormor, ratt svarat pa vart sms, vi visste inte att du kunde spanska? Feliz Navidad abuela y abuelo y todos otros!

Julaftonsmorgon i DF

Feliz Navidad y un Prospero A�ueovo! Alla ar friska nu�men Astrid vill inte langre ata mexikansk mat utan bara hamburgesas y pizza. Vi kom till vart sista hotell i Mexico sent igar kvall och det blev inte det hotell vi bokat. Det var stangt, tydligen p g a reparation som vi inte fatt veta nagot om. Vi blev nagot forvanade nar vi kom fram och det var hanglas pa dorren. Det fanns en hanvisning till ett annat hotell och taxichaufforen korde oss dit fastan han hade lite svart att hitta. Hotellet fick betala honom. Var bokning fanns pa det har hotellet sa det var inga problem med incheckningen, daremot pastod receptionisten att frukost inte ingick, men Mona har precis kollat att det gor det.

Aterkommer senare med det som hant sedan vi senast bloggade, till dess en riktigt god jul till er alla fran oss alla.

Idag har vi chillat

Astrid mar battre men ar fortfarande inte riktigt bra. Hon har druckit yoghurt med bra bakterier idag forutom den andra dieten med avslagen cola och chips. Astrid och Mona har ocksa pressat pa stranden nagra timmar, medan Love och Marten mest har hallt sig inomhus. Loves roda haller pa overgar till brunt, Marten ar ganska rod annu. Marten laser Monas julklappsbok om Djingis Khan, han tycker den ar bien. Love laser Kalle Anka. Alla har kopt bokmarken :) Astrid har hittat en fin present till Petra pa hotellet :D

Idag hamtade vi ocksa var rena tvatt, den luktar konstigt men i alla fall inte svett =) Sa mycket mer har vi inte att rapportera eftersom det inte blev nagon tripp ut till havs. Stranden vi bor vid heter Zicatela Beach och klassas av surfare som den tredje basta i varlden. Marten och Love surfade inte med brador igar utan pa magen, men imorgon ska de hyra brador och magsurfa.

Stressa inte ihjal er darhemma i kalla Sverige, kram fran familjen Taikon!!

Vagorna i Stilla havet ar hoga

Love och Marten har surfat pa vagorna i typ fem timmar idag, gissa om de ar bruna/roda. Marten fragade om han blir lika blek som vanligt om han flagar och nar Mona svarade ja sa Marten "fem timmars jobb at h-e"....Astrid har tyvarr inte kunnat sola och bada idag, for hon madde inte bra nar vi kom fram imorse. Hon har lite ont i magen och huvudvark sa hon har kurerat sig med avslagen coca cola, chips och massor av vatten idag. Astrid som har varit mest forsiktig och formanat oss andra har forhoppningsvis anda inte drabbats av sin hamnd. Hon kanner sig lite battre nu mot kvallen sa vi hoppas hon ar pa benen imorgon. Planen ar att vi ska ta oss ut pa havet nagra timmar. PE ar ett surfstalle och vid den stranden vi bor ar det sarskilt bra surfvagor. Vagarna ar inte sa bra har men det jobbas pa det. Det ar val kanske inte direkt nagot stalle for barnfamiljer, men det finns taxi sa vi kan hitta en annan strand.

Vagen fran Oaxaca till Puerto Escondido ar pa kartan inte lang, men resan tog tio timmar. Forsta etappen var slingriga serpentinvagar nerat mot kusten, Mona hoppades att bussen hade bra bromsar och det verkade den ha. Pa morgonen nar det ljusnade gick det att titta ut pa landskapet. Det ar mycket gronare och bordigare har, visserligen var det morkt nar vi akte fran DF till Veracruz, men det sag kargare ut. Minsta lilla bro har ett eget namn om den sa ar fem meter lang. Ibland kanns namnet langre an bron.

Vi kom fram till PE halv atta ungefar och eftersom det inte fanns nagon bagageforvaring pa bussterminalen tog vi en taxi till hotellet direkt. Dessforinnan kom Love pa att sombrerorna blev kvar pa bussen nar vi steg av, som tur var hann vi hamta dem innan bussen akte vidare. Nu blir det vadslagningstavling om vi far med oss dem hem eller inte, vad tror ni? Det var inga problem att checka in pa hotellet tidigt, Mona fick lite skall for att hon bokat Marten som barn da gransen gar vid 12. Men det var inte tal om att betala mer eller ta fram kreditkortet som pa hotellet i Oaxaca, dar portieren ville ha betalt for strykning nar vi akte och det ar ett stort skamt eftersom vi knappast ens stryker hemma. Pa det har hotellet har de tvatteri sa vi har lamnat in nagra plagg for tvatt sa att vi klarar oss hem. Inga klader kanns frascha langre for allt far en speciell lukt har i Mexico. Jeansen som vi akte hit i och som vi ska ha nar vi aker hem har vi ocksa pa bussen eftersom det ar ganska kallt. De kan nastan sta av sig sjalva, men vi hoppas vara medresenarer har overseende. Det gar inte att vara sa tjusig som backpacker =)

Pa tva av hotellen har vi haft tva rum och pa tva har vi haft ett rum, men vi har sovit tillsammans alla natter eftersom sangarna har varit sa breda. Fattar inte varfor det inte gar att boka fyra personer per rum pa vissa hotell fastan vi gott och val far plats.

Maten idag har varit mui bien, Mona och Love at raktacos i repris ikvall medan Marten at kyckling. I morse var det bade enchiladas, omelett och hot cakes. Mona alskar den mexicanska maten (forutom bonorna) och ska ta med sig en kock harifran och oppna mexikansk restaurang i Eskilstuna :)

Trakigt idag med 0 kommentarer, men vi forstar att alla har brattom med julstok. Mona tycker det ar sa skont att slippa det, slippa se stressade manniskor som inte har tid. I Mexico firas posada fran 16 - 24 december och det ar en del festande ute pa gator och torg. Men for ovrigt har vi inte sett en enda stressad mexican.

Adios amigos

Love sa att ni skulle sakna oss eftersom vi inte bloggade igar ;)

¡Hola!

Nu ar vi i Oaxaca och hit kom vi igar morse halv atta. Vi lamnade var packning vid bussterminalen och akte till centrum dar vi at frukost; goda pannkakor, enchiladas och pan. Efter det gick vi runt pa stan och sen tog vi bussen till Monte Albán som ar resterna efter en zapotecstad som ar byggt pa ett konstgjort berg. Vi fick aka atta kilometer pa en slingrig vag innan vi var framme pa berget som ar omringad av dalar. Monte Albán var en av Mexicos viktigaste civilisationer for mer an 1200 ar sen. Det fanns bl.a. bollplan med laktare, tempel, observatorium och palats for ledande praster. Pa vagen ner shoppade vi men mest presenter sa vi talar inte om vad det ar ;)

Nar vi kom ner sa tog vi en taxi till bussterminalen och hamtade vara saker. Sen fortsatte vi med samma taxi till Misión de los Angelés, hotellet dar vi bodde i natt. Det ar byggt i haciendastil och i mitten fanns en pool. Vattnet dar var iskallt men Astrid och Love badade lite iallafall. Middagen igar bestod av ett kilo arabiskt tacokott med brod. Barnen tyckte det var supergott men Mona tyckte den var sadar. Pa kvallen var vi alla trotta och gick in och laste nar solen forsvann fran poolomradet.

Imorse vaknade vi tidigt. Vi at kex till frukost eftersom vi skulle checka ut tidigt. Vi bestallde en taxi till bussterminalen och lamnade vara saker igen. Da markte Mona att barnens sombreros saknades, sa vi fick ga tillbaka till hotellet och hamta dem. Det lag ganska nara sa vi hade inte ens behovt ta taxi :P

Brunchen idag bestod av hot cakes, tacos med fisk/kott, molletas och omelett. Vi var jattehungriga sa det smakade bra. Sen gick vi ner pa stan och dar blev det mer shopping. Vi kopte mer presenter, Mona kopte en Frida Kahloskiva och barnen kopte varsin t- shirt med valfritt tryck. Marten fick antligen sin efterlangtade cocosglass, Mona och Astrid at helado de Flan (eller nagot liknande) och Love at helado de naranja ;)

I Oaxaca finns bara gamla hus i manga olika farger. Det ar valdigt fint runt el Zócalo och imorse trollade tre killar for oss. Marten pallade en apelsin i hotelltradgarden som vi ska ata ikvall. Det finns knappt nagon frukt att kopa har i Mexico och vi har bara atit det till frukost ett par dagar. Den frukten har inte ens varit speciellt god. I Oaxaca saljer de frukt pa gatorna men den ar redan i skivor och bitar och ater vi den kan vi drabbas av Astrids hamnd.

Nar vi var pa vag hit till internetkafeét sa sa Marten "Hola señor" till en man i folkdrakt ;) Manniskorna har ar trevligare an i Veracruz och ingen har kallat oss for gringos. Love och Mona blir battre och battre pa spanska. Loves specialitet ar "la cuenta por favor" och da tror Mona att han ska betala men det gor han aldrig. Nu ska vi snart ga och ata och sen ska vi ta oss till bussterminalen for avfard mot Puerto Escondido.

Mona tanker inte alls pa jobbet =) Kvantitativ metod har helt fallit ur minnet, kanske kommer den tillbaka efter semestern.

Saludos
Mona, Astrid, Marten y Love

Oaxaca nasta

Idag har det inte varit lika varnt som igar men vi klagar inte ;-D Vi fick stanna vid hotellpoolen efter att vi checkat ut sa vi slapp ga runt med vara tunga vaskor resten av dagen :-) Astrid sag en minst 50 cm lang odla pa stranden. Marten och Love badade i alla stora vagor. Mona laste semesterns forsta bok.

18-tiden gick vi ivag med varat pick och pack mot narmsta restaurang. Maten var supergoood! Barnen at tacos de pollo och Mona chansade pa carne och prickade ratt. Efter maten blev Marten sugen pa cocosglass men den var slut :-(
sa han tog en appelglass istallet. Nar Marten fick sin glass blev Astrid och Love ocksa sugna pa glass. Astrid bestallde ananasglass och Love crema de cafè :-) Glassen var lika god som maten.

Matta och belatna gick vi till ett casino och tog en taxi darifran till busstationen. Dar hade vi lite problem att hitta ratt puerto, men sen fick vi hjalp av en man som kunde engelska och som var sjyst. Nar vi borjade ga at ratt hall kom en polis med dragen batong och tontig mossa. Vi undrade vad han ville men han ville ocksa visa vagen till var buss. Verkar som de vill vara sakra pa att vi ska lamna stan. Alla skrattar at oss nar vi gar runt men vara sombreros men det bjuder vi pa.

Feliz cumpleaños alla fodelsedagsbarn i december; Kitty, Jonna, Emma, Gun, Rend, Mormor, Tove, Kelly, Daniel och Stefan

Viva Mexico, ciao :D

Veracruz

Nu har vi Love-semester :-) solar och badar i mexikanska golfen och i poolen pa vart ***** (femstjarniga) hotell i Veracruz. Vagorna var hoga och vi fick salt i ogonen =D. Marten badade mest i havet igar konstigt nog.

Alla har blivit bruna men Love har blivit brunast pa armarna. Vi har atit brunch tva dar i rad; pizza och pannkakor (hot cakes), empanadas (piroger) och agua de jamaica som smakar som mormors saft. Love har spillt mormorsaft pa sin t-shirt. Vi tar med den till Finland sa far mormor tvatta den for att hon ar bra pa flackar.

Mole poblano som vi skulle smaka var ingen h'o'jdare. Vi har inte 'a'tit sjalva mole poblano men vi har atit mole de pollo. Marten har shoppat shorts i ett stort kopcentrum nara hotellet. Igar var det jattevarmt och viblev svettiga pa tio sekunder med tanke pa den fuktiga luften.

Att aka nattbuss var ingen hit. Bussen var lite forsenad och vi sprang runt pa plattformen, Astrid fragade manga om vilken buss som skulle ga till Veracruz och till sist var det en man som sa att bussen skulle komma snart, "calma baby" sa han till henne =) Vi var framme 4.30 pa morgonen. I bussen fanns det ac sa vi fros nar vi steg av, men varm och fuktig luft slog emot oss. Ut fran terminalen fick man inte ga hur som helst utan vi blev visade ut en annan vag an den vi tankt, nar vi inte forstod blev vi kallade gringos. Det blev vi ocksa kallade i morse nar vi begarde menyn nagra minuter innan restaurangen oppnade, men vi tar det inte sa hart.

Det fanns en massa taxin vid bussterminalen men vi promenerade med all var packning mot centrum. Pa vagen stannade vi till och at snacks men fortsatte snabbt nar vi fick sallskap av en ratta :-( Vi gick vidare till hamnen och satt dar en stund. Astrid fragade efter vagen till vart hotell och vi fick reda pa att det lag atta km ifran hamnen. Vi tog en taxi dit kl 7 och fick checka in fastan vi egentligen inte skulle gora det forran kl 15 :-) Gissa om vi kande oss som luffare, vi som sovit i kladerna vi hade pa oss, trotta och smutsiga med ryggsackar och sa kom vi till ett jatteflott hotell. Love blev overlycklig.

I gar kvall tog vi en taxi till el Zócalo och gick runt ett tag innan vi hittade en restaurang. Maten var god men stallet var sa dar, vi blev storda ideligen av forsaljare som sprang runt. Tragiskt nog ocksa flera barn. Oppna bussar med juldekorationer/lampor akte runt och det var upptradanden lite har och var. Vi orkade inte stanna lange for alla var jattetrotta, vi sov fran 21 - 7 (Mona) 8 (barnen).

Nu ska vi ga och bada och sola igen innan vi checkar ut. Vi vet inte riktigt hur vi ska gora sedan med all packning; i kvall ar vi pa vag till Oaxaca men bussen gar forst 23:15. Det ordnar sig sakert.

Kyligt ar ca 12 - 15 grader, varmt ar ca 25 grader. Har i Veracruz ar det varmare an i DF, vi behovde inga trojor igar kvall. Paola och Kjell, vi maste traffas nar vi kommer hem sa ni far beratta om Rom :-D Mona passar inte i sombrero, hon har dessutom redan tillrackligt att slapa pa ;) Astrids tolkersattning far vi diskutera....

Gracias till alla som har hort av sig:-)

Det ar roligt att fa alla era kommentarer och det kanns inte alls som vi ar sa langt borta.

I morse sov vi lite langre, ocksa Mona kunde sova men Marten som la sig tidigast vaknade sist. Hans forsta fraga var var vi skulle ata frukost =) Vi at pa hotellet, barnen tog amerikansk frukost med agg och bacon och Mona mexikansk frukost med bonor (!!!), agg och chipotle. Konsistensen var lite konstig men det var sa starkt sa det inte smakade bonor.

Efter frukosten packade vi ihop, Mona holl ocksa pa att bryta ihop eftersom Love och Marten rok ihop. Efter mycket tjat, sakert en timme, borstade Love tanderna sa vi kunde checka ut. Vi tog en taxi till Terminal Norte dar vi lamnade in vart bagage. Vi har redan en kasse och tre sombreros utanfor ryggsackarna......Fran bussterminalen tog vi en ny taxi till Arquimides/Champs Eliseos som ar ett av 21 stopp for turistbussarna som aker runt i stan. Det ar dubbeldackare utan tak sa man har fin utsikt. Nar vi gick pa fick vi horlurar med guidning pa turen. Det var haftigt att aka runt for vi hann se en stor del av den har enorma stan. Ibland kom det kvistar och sopade oss i ansiktet, det gallde att ducka. Astrid tog en massa foton igen, tyvarr kan vi inte ladda upp dem forran vi kommer hem. Vi akte forbi stadshuset, det var más grande que Sodertaljes nya stadshus och Mona undrade hur budgetarbetet ser ut i Mexico City =) Det dyker ocksa upp tankar pa hur stadsplaneringen ser ut......

Vi akte forbi en stor nojespark med en jattebergodalbana, loop och en massa andra otacka saker. Bredvid finns ett barnmuseum dar det ar forbjudet att inte rora sakerna. Alla barn ar dock trotta pa museum nu sa det blir nog inget besok dar. Vi har annu inte sett nagra muralmalningar, men det far vi ta pa julafton. Paseo de la Reforma ar en superlang gata langs vilken det finns en massa roliga saker, t ex bankar som ar gjorda av spelkort och hander och med gubbar som hanger upp och ner.

Vid Zócalo steg vi av bussen for att vi var hungriga. Vi hittade en restaurang pa andra sidan gatan, dar alla utom Love at buffé. Han at grillad kyckling istallet. Marten at i vanlig ordning mest, men vi andra at ocksa en hel del. Notan gick pa 732 pesos och det ar det dyraste vi atit hittills. Efter maten gick vi ett varv runt "torget" dar det fanns mycket folk, en del akte skridskor och nagra akte pulka. Det gick ocksa att tillverka fejksnogubbar :P Det kanns inte alls som att det snart ar jul fast det finns hur mycket juldekorationer som helst. Nar vi gatt runt kom nasta turistbuss som vi hoppade pa for att fortsatta tillbaka dit vi steg pa. Nar vi gick av hade det nastan blivit morkt och vi fick ga en bit for att komma at ratt hall for att haffa en taxi. Snart var det kolmorkt och dar stod vi i en halvtimme och vinkade pa taxibilar som bara akte forbi. Till slut fick vi i alla fall napp. Bade ikvall och igar akte vi taxametertaxi som bada varit billigare an de forbestallda, helt tvartemot vad vi last i bocker. Det finns hur mycket taxin som helst i DF och hur mycket luftfororeningar som helst. Mellan bilar och bussar springer folk och saljer saker eller putsar vindrutor, undrar hur deras lungor ser ut?

Marten vill ata corn dog men Astrid sager att han kan fa Moctezumas hamnd. Marten och Love tycker att det ar larvigt och har borjat kalla det for Astrids hamnd istallet :P

Nu ar vi i bussterminalen och Marten har fatt sin pay de piña som han velat ha sen igar morse.... Nu vantar vi pa bussen som gar om ungefar tva timmar......... Vi ska aka nattbuss och ar framme i Veracruz imorgon bitti.

¡Ciao!

Tercero dìa

¡Hola!

Idag har vi varit till pyramiderna som ligger en timmes bussresa utanfor DF (Mexico City) i Teotihuacan. Vi akte tidigt for Mona vaknade mitt i natten (jetlagen). Det var kyligt nar vi akte och annu kyligare nar vi kom fram, men innan vi akte hem var det hett. Det blev en langpromenad igen, pa de dodas aveny till solpyramiden och manpyramiden. Marten gick hela vagen upp pa solpyramiden som ar 65 m hog, Mona vagade inte titta. Astrids ena sandal gick sonder och Love fick skavsar. Innan vi akte "hem" shoppade vi, eller rattare sagt barnen shoppade. Love kopte silversmycken och en sombrero, Astrid kopte poncho och sombrero och Marten kopte sombrero, alla kopte t-shirts.

Efter Los pirámides tog vi bussen tillbaka till Terminal Norte och darifran en taxi till Casa Azul dar Frida Kahlo bodde. Vi hade inte atit lunch i Teotihuacan sa vi tankte ata innan vi gick in pa museet. Vi hittade dock ingen restaurang i narheten sa till sist gick vi in, hungriga och trotta. Ungarna brakade med varandra och Mona konstaterade att det inte var sa smart att kopa sombreros sa tidigt pa resan. Efter Casa Azul hittade vi i alla fall ett matstalle, inte sa fint och maten var inte sa god. Det var comida corrida vilket betydde att vi fick flera olika matratter och gelè till efterratt som Marten och Love hade roligt med =)

Utan Astrid skulle vi inte klara oss, hon ar vart spanska hopp. Mona och Love kan saga si, no, gracias, no comprendo, muy caro, un zumo de naranja, una cerveza och hola. Marten kan lite mer men Astrid forstar och pratar mest (som vanligt). Mexicanerna ar mycket trevliga men pratar endast loco inglés, annu varre blir det val nar vi lamnar DF.

Imorgon ska vi aka turistbuss har i stan, den kan man hoppa pa och av nar man vill. Pa kvallen drar vi vidare till Veracruz vid Mexicanska golfen. Dar har vi tankt sola och bada, Love tycker inte vi har haft semester annu eftersom vi inte gjort det.

Nu ar vi trotta och ska ga och lagga oss, Marten sover redan. Han ar en typisk tonaring som ar som en bebis, ater och sover.

Adiós fran oss, roligt med kommentarer, vi tar garna emot fler :)

Aventyret har borjat!!

Nu har vi gatt och gatt och gatt hela dagen i Mexico City. Fran hotellet via frukostbuffé pa ett annat hotell (huevos, bacon, froot loops, chokladpuffar, pan, yogur, muffins, wienerbrod) till Bosque de Chapultepec och antropologiska museet. Det var hur intressant som helst och Astrid tog manga foton. Vi at lunch vid museet, jattegod mexicansk lunch ;) Det ar tur att vi gar sa mycket for maten ar fantastiskt god. Inga bonor och ingen mandelmassa!!! Love tyckte vi skulle ta taxi fran Chapultec till hotellet, men efter en muta bestaende av energidryck sa gick alla barnen hela vagen. Manga steg blir det. Imorse gick vi ut ganska tidigt, da var det lite kyligt och inte ens Mona hade troja :( Mexicanerna gick omkring med tjocka jackor och halsdukar....

Det som inte fick handa, hande igar morse/natt nar vi skulle aka till Arlanda; bilen startade inte. I panik ringde vi barnens pappa Janne som kom som ett skott. Vi hittade inte startkablarna, Mona sprang som ett skallat troll upp till lagenheten, ner i kallaren utan att hitta dem, rotade sedan fram dem fran bakluckan bredvid reservhjulet och trodde att saken var klar. Men, men, inte ens med hjalp startade bilen sa da erbjod sig Janne att skjutsa oss. Tusen tack an en gang!!!

Resan var lang och langtrakig. Forsta etappen var fyra timmar lang och andra var nastan 12 timmar. Allas ben var svullna men Martens var varst. Flygplatsen i Madrid var ratt sa stor, sa vi hann inte gora mycket fastan vi var dar 2,5 timmar. Det var turbulent nagra ganger, men inget oroande. Ryggsackarna som vi checkade in pa Arlanda akte direkt till Mexico och de kom ocksa fram. For sakerhets skull hade vi det mest nodvandiga i handbagaget. Nar vi flog in over Mexico City igar fattade vi hur stor staden ar, anda kandes det inte sa nar vi gick. Inte alls sa mycket folk att vi var radda att tappa bort varandra. Det ar valdigt mycket bilar och ingen blinkar sa vi springer over gatorna. Gatorna ar ratt sa ojamna sa det galler att se sig for innan man satter ner fotterna. Har finns bade tiggare och uteliggare. Lite varstans pa gatorna har de stallt upp julkrubbor, stora julgranar som blinkar och julstjarnor. Marten ar imponerad av stora cocacolaflaskor pa 3,3 liter.

Nu ar vi pa hotellet, de har dator som vi kan lana/hyra. Nu ska vi ga och snygga till oss och sedan blir det middag pa KFC (Kentucky Fried Chicken), gissa vem som valt det???

Kram Mona, Astrid, Marten och Love

MINDRE ÄN EN TIMME KVAR TILLS VI ÅKER TILL ARLANDA!!!

Tja!! Mårten ligger och sover och Astrid och jag bloggar mamma ska måla sina naglar.

Jag längtar tills vi åker.

Mamma hittar inte sitt nagellack och Astrid kollar upp viktiga spanska ord.

Kram Love och Astrid

PACKNING

Tja!
Nu packar mamma och Astrid, Mårten kollar på TV och jag bloggar. Mormor har mer resfeber än vi. Hon är superstressad :P

Om cirka tre timmar bär det av mot Arlanda :)

Hälsningar Astrid och Love.

Äntligen...

...har vi kommit igång på allvar med att fixa allt inför resan. På väg hem från jobbet i torsdags läste jag att bussarna från Mexico City var fullbokade två veckor före jul eftersom alla åker hem för att fira jul med sina familjer. Alltså blev det till att söka en sida där vi kunde boka bussresor och vi hittade www.ticketbus.com.mx. Inga problem att boka buss från MC till Veracruz, från Veracruz till Oaxaca, från Oaxaca till Puerto Escondido, men sen tog det stopp. Har inte kommit in på sidan sen i torsdags. Ikvälla kom jag in på en annan websida, men när jag skulle betala blev det något problem så jag får väl försöka igen. Har också bokat hotell i de städer vi ska åka till, det blir en natt på varje ställe förutom PE där vi stannar två nätter.

Vi har också hunnit med annan shopping. Love har fått både shorts och tröjor, Mårten har fått sandaler och så har vi fyllt på reseapoteket. Vi har införskaffat hänglås, pengbälten, pocketböcker och en spansk parlör. Ska försöka få tag på en liten bok om Mexico också innan vi åker. Beställde mexikanska pesos igår, dem får jag hämta på tisdag. Tjejen på Forex varnade mig för att ta med kreditkort, hon tyckte vi enbart skulle ha pengar, men jag kommer att ta ett kort i alla fall för säkerhets skull. Hann också med att klippa håret igår, tanka bilen, köpa kylarvätska och nya torkarblad. Eftersom vi tar bilen till Arlanda och vädret är nyckfullt är det bäst att vara beredd på både kyla och regn.

Alla bussbiljetter och hotellkvitton finns endera på mejlen eller sparade i min dator, ska skicka dem till mig också på mejlen ifall pappersdokumenten kommer bort. Vi har scannat in passen och skrivit ut dem, kan också vara bra att ha. Har också bokat parkering på Arlanda, återstår att skriva ut en vägbeskrivning ;-) Så här noga brukar inte jag planera saker och ting, men nu känns det som jag snart tänkt på allt. Har förstås inte börjat packa än, eftersom vi åker med ryggsäckar ska det bli minimal packning vilket är en utmaning.