Love sa att ni skulle sakna oss eftersom vi inte bloggade igar ;)

¡Hola!

Nu ar vi i Oaxaca och hit kom vi igar morse halv atta. Vi lamnade var packning vid bussterminalen och akte till centrum dar vi at frukost; goda pannkakor, enchiladas och pan. Efter det gick vi runt pa stan och sen tog vi bussen till Monte Albán som ar resterna efter en zapotecstad som ar byggt pa ett konstgjort berg. Vi fick aka atta kilometer pa en slingrig vag innan vi var framme pa berget som ar omringad av dalar. Monte Albán var en av Mexicos viktigaste civilisationer for mer an 1200 ar sen. Det fanns bl.a. bollplan med laktare, tempel, observatorium och palats for ledande praster. Pa vagen ner shoppade vi men mest presenter sa vi talar inte om vad det ar ;)

Nar vi kom ner sa tog vi en taxi till bussterminalen och hamtade vara saker. Sen fortsatte vi med samma taxi till Misión de los Angelés, hotellet dar vi bodde i natt. Det ar byggt i haciendastil och i mitten fanns en pool. Vattnet dar var iskallt men Astrid och Love badade lite iallafall. Middagen igar bestod av ett kilo arabiskt tacokott med brod. Barnen tyckte det var supergott men Mona tyckte den var sadar. Pa kvallen var vi alla trotta och gick in och laste nar solen forsvann fran poolomradet.

Imorse vaknade vi tidigt. Vi at kex till frukost eftersom vi skulle checka ut tidigt. Vi bestallde en taxi till bussterminalen och lamnade vara saker igen. Da markte Mona att barnens sombreros saknades, sa vi fick ga tillbaka till hotellet och hamta dem. Det lag ganska nara sa vi hade inte ens behovt ta taxi :P

Brunchen idag bestod av hot cakes, tacos med fisk/kott, molletas och omelett. Vi var jattehungriga sa det smakade bra. Sen gick vi ner pa stan och dar blev det mer shopping. Vi kopte mer presenter, Mona kopte en Frida Kahloskiva och barnen kopte varsin t- shirt med valfritt tryck. Marten fick antligen sin efterlangtade cocosglass, Mona och Astrid at helado de Flan (eller nagot liknande) och Love at helado de naranja ;)

I Oaxaca finns bara gamla hus i manga olika farger. Det ar valdigt fint runt el Zócalo och imorse trollade tre killar for oss. Marten pallade en apelsin i hotelltradgarden som vi ska ata ikvall. Det finns knappt nagon frukt att kopa har i Mexico och vi har bara atit det till frukost ett par dagar. Den frukten har inte ens varit speciellt god. I Oaxaca saljer de frukt pa gatorna men den ar redan i skivor och bitar och ater vi den kan vi drabbas av Astrids hamnd.

Nar vi var pa vag hit till internetkafeét sa sa Marten "Hola señor" till en man i folkdrakt ;) Manniskorna har ar trevligare an i Veracruz och ingen har kallat oss for gringos. Love och Mona blir battre och battre pa spanska. Loves specialitet ar "la cuenta por favor" och da tror Mona att han ska betala men det gor han aldrig. Nu ska vi snart ga och ata och sen ska vi ta oss till bussterminalen for avfard mot Puerto Escondido.

Mona tanker inte alls pa jobbet =) Kvantitativ metod har helt fallit ur minnet, kanske kommer den tillbaka efter semestern.