Fortfarande julafton aven om det ar svart att tro det...

...nar man gar i sommarklader och har det skont i solen. Vi vet annu inte om frukosten ingar eller om vi ska betala, men vi at i alla fall buffê pa hotellet i morse. Det fanns bade mexikanska specialiteter, stekt potatis, agg- och skinkrora, olika sorters farskpressad juice, frukt, flingor, fil, yoghurt, brod, wienerbrod och kaffe. Marten var anda inte nojd utan fragade om det fanns hot chocolate. Det fanns det inte, men det fixade de fram pa nagra minuter ;-) Det kallar vi service

Efter frukost tog vi en taxi till Alameda park, fast taxichaufforen hade svart att forsta att det var dit vi skulle och tankte skjutsa oss till el Zôcalo istallet. Till sist fattade han anda vart vi skulle. I parken gick vi runt flera timmar, kopte sista presenterna, Mona kopte en poncho, Love ett balte och Marten en troja. Astrid  och Love gjorde hennatatueringar, Astrid pa overarmen och Love bak pa vaden. Pa vag hem till hotellet stannade vi vid Starbuck´s Coffee och fikade =) Astrid och Marten at morotskaka, Love chokladkaka och Mona cheesecake brulee. Saaaa gott!! Efter det skulle vi kopa vykort och virrade runt ett bra tag innan vi hittade en affar som salde sadana. De salde dock inga frimarken. Efter ytterligare en promenad hittade vi ett postkontor. Det var oppet men de salde inga frimarken, inte forran pa fredag om Astrid forstod ratt. Mona har lovat skicka kort till Gulli i Malung, sa vi bara maste fa tag i frimarken innan vi aker hem.

Sista dagen i Puerto Escondido hyrde Marten och Love surfingbrador. Astrid var piggare sa hon passade pa att bada. Klockan 12 var vi tvungna att checka ut sa det blev brattom for att alla skulle hinna duscha innan. Vi tog en taxi till centrum; taxichaufforen hade lite svart att forsta vilket centrum, det kanske finns flera, men han slappte i alla fall av oss pa en gata som med julgirlanger over. Det var hur hett som helst och vi hade all packning sa vi orkade inte ga sa langt innan vi stannade pa en restaurang och forfriskade oss samt delade pa en tallrik nachos tackta med bonor. Bredvid bussterminalen fanns en mexicansk lagprisaffar, typ Willys bara att de ocksa salde vitvaror. Vi kopte proviant till bussresan och Marten kopte Jello som han ska ta hem. Marten och Love kopte ocksa en kokosnot som vi tankte importera. Sen at vi mat pa en restaurang som ocksa lag nara bussterminalen.

16.30 gick bussen mot Puebla, det skulle ta ca 13,5 timmar men i verkligheten tog det 15. Vi akte samma slingriga vag tillbaka till Oaxaca forst. Bussterminalen var megastor sa det tog ett bra tag innan vi hittade stallet dar vi kunde lamna in bagaget for forvaring. Nar vi gjort det tog vi taxi till el Zócalo och at frukost pa en restaurang dar. Sen var det shopping som gallde :) Vi har kopt en massa godis, Marten och Love kopte varsin tredje T-shirt och Mona kopte en ryggsack for att lattare kunna forsla allting hem. Barnen kopte en jattemjuk, orange halsduk i julklapp at gissa vem =) Godiset kopte vi i en slags saluhall dar piñatatillverkning trangdes med slaktade honor, frukt och matserveringar. Tror inte stallet skulle ha godkants av svenska halsomyndigheter. Vi kopte bara godis med papper pa :)

Marten och Mona ville ha mexicansk mat sa vi gick in pa en restaurang. I menyn fanns hamburgesas som Astrid och Love ville ha, men i verkligheten fanns det inte sa nar de tva forstnamnda atit gick vi vidare till Burger King. Nar vi var matta tog vi en taxi till bussterminalen, hamtade vara saker och kopte biljetter till Ciudad de Mexico, terminal Norte, eftersom Love ville kopa en keps dar. Bussresan tog mycket langre tid an vad vi trodde att den skulle ta, forst var det koer ut ur Puebla for att inte tala om hur lang tid det tog att ta sig genom Mexico City :( Det tog ungefar lika lang tid som bussresan mellan Puebla och Mexico Citys stadsgrans.

Nar vi skulle ta taxi till hotellet fran terminal Norte market vi for forsta gangen av julstressen. Vi fick sta lange i ko for att fa en taxi och det ar inte sa kul med tunga ryggsackar att slapa pa. Till slut fick vi en taxi och hur det gick sen har vi redan skrivit om.

Marten/Djingis flagar lite i ansiktet och mycket i nacken och pa axlarna :( Love flagar lite pa nasan. Vi har kopt solkram med solskyddsfaktor 70, eftersom det inte hjalpte med 40. Love vet inte hur han ska klara sig utan att aka inlines pa en manad. Astrid ser framemot sin fest 5 januari.

Tack Ingela, hoppas du far en underbar semester ocksa i Thailand. Ewa, nagon salsa mer an den vi atit tror jag inte att det blir. Kanske i kvall da vi tankte stanna ute lange for att se hur mexikanerna firar jul, vi tror att de borjar i natt. Inget vin har det blivit for Mona annu i Mexico, men tankte dricka det till maten i kvall, julafton till ara. Det har blivit nagra ol; Corona, Victoria (hihi), Sol, Modeo Especial, Indio..... Carina och Kelly, skont att hora att ni inte stressar och sa kan vi beratta att vi fatt tag pa en mexicansk kock idag =) Hoppas han ar lika bra som han ar gullig. Astrid, Marten och Love ger en stor julkram till pappa Janne, vi langtar efter dig. Victoria och Kevin, med er firar vi jul nar vi kommer hem, stor kram till er, Blago och Leffe, Paola och Kjell, en stor kram till er ocksa. Vi har kopt en fin present till syster/moster Lena for att hon slutat roka, bra gjort! Kram till Regina, Mikael, Joakim och Jimmy, hoppas ni ocksa far en bra resa. Mormor, ratt svarat pa vart sms, vi visste inte att du kunde spanska? Feliz Navidad abuela y abuelo y todos otros!